Tuulintupa - TuuliStuga

Friday, February 23, 2007

Oranssia!

Viimeiset kaksi pussia Kool Aidia olivat oranssia. Lankana käytin 100 gr Novitan Isoveljeä, tulos tuossa alhaalla oikealla. Tässä onkin sitten kaikki värjätyt langat perhepotretissa:



Kaikkein tyytyväisin olen näihin kahteen:



Osa langoista ei saanut täysin tasaista väriä, muttei se haittaa. Tulos näyttää lähinnä siltä kuin olisi ollut tarkoitus saada hieman eri sävyjä samaan vyyhtiin! Tähän jää kyllä herkästi kiikkiin, pitäisiköhän tilata Muoriskalta lisää pusseja?

Onko kenelläkään kokemuksia karamelliväreistä? Kaapissani on kaksi pientä pulloa tyhjän panttina ja katselin niitä jo sillä silmällä. Onko tekniikka sama, siis sekoitetaan väri kuumaan veteen ja käytetään suolaa kiinnittämässä väri. Tarviiko mikrokäsittelyä? Mikä suhde värillä ja vedellä siinä tapauksessa? Kiitos etukäteen kaikista mahdollisista neuvoista tai linkeistä!

Seuraava postaus (= huomenna) ei sitten sovikaan lankahamstereille. Kävin nimittäin LANKAKAUPASSA jossa oli ALENNUSMYYNTI! Varoittelen jo näin etukäteen, ettei kukaan luule että kiusaan tahallani....

5 Comments:

  • Itse olen liottanut lankoja ensin etikkavedessä ennen karamellivärillä värjäämistä. Jutut värjäyskokeiluistani löytyvät osoitteella http://lankakomero.blogspot.com/search?label=v%C3%A4rj%C3%A4ys

    By Blogger Päivi, Lankakomero, at 6:59 AM  

  • Jep kuten edellinen sanoi etikkaa kehiin... ja sitä samaa lientä voi käyttää kuten koolauksessakin.. eli ei tartte vettä vaihtaa.. :)

    Ja seuraava vaihe on sitten nestemäiset silkkivärit ja pesukonenapit ( virn..)

    By Blogger muoriska, at 7:54 AM  

  • Minä olen värjännyt elintarvikeväreillä siten, että olen lankaa ensin liottanut etikkavedessä, sitten mikrottanut 2x2min (tai kunnes kiehuu) ja ainakin vaippahousuissa on väri kestänyt pesuakin haalistumatta.
    Toimii niin jauhemaisella elintarvikevärillä kuin esim. sinisellä limsalla...
    Suolakiinnitystä en olekaan kokeillut.

    By Blogger Sahrami, at 8:58 AM  

  • Suola ei ole välttämätöntä koolaideilla värjäyksessä, se kai avaa villan suomuja tms ja saattaa siis auttaa värjäytymisessä mutta ilmankin toimii. Happo on välttämätöntä, koolaideissa happo on mukana (sitruunahappoa). Elintarvikeväreillä värjätessä happo täytyy lisätä erikseen, monet käyttävät etikkaa, minä olen käyttänyt sitruunahappoa (jota saa apteekeista, ainakin Suomessa) kun sitä on kaapissa sattunut olemaan (ei haise niinkuin etikka). Ruokakaupoista saatavat nestemäiset elintarvikevärit tuppaavat kai olemaan aika laimeita, apteekista (ainakin Suomessa) saatava jauhemainen on paljon riittoisampaa, jos enemmänkin haluaa värjätä. Niin ja punainen elintarvikeväri ei kuulemma oikein tartu (itse en ole kokeillut).

    By Anonymous Anonymous, at 9:49 AM  

  • Minä olen värjännyt Robertsin jauhemaisilla elintarvikeväreillä. Mikrokuumennus on ollut toimiva. Niin ja etikkaa olen laittanut kanssa.

    By Blogger seijap, at 12:17 PM  

Post a Comment

<< Home